Asoslarning tarkibi, xossalari
XabarlarG`ijduvon tumanidagi51- umumiy o`rta ta`lim maktabi kimyofani o`qituvchisiAshurova Norbibishning7- sinfda“Asoslarning olinishi va xossalari”mavzusida tayyorlangan namunali dars ishlanmasi Sana:Mavzu:Asoslarning olinishi va xossalari.Dars maqsadlari. Darsning ta`lim maqsadi o`quvchilarga asoslarning olinish va xossalari haqida tushuncha berisg,mavzuni o`zlashtirishlarini ta`minlash; Darsning tarbiyaviy maqsadi:O`quvchilarning asoslarning olinishi va xossalari to`g`risidagi bilimlari va dunyoqarashlarini kengaytirish,iqtisodiy va gigiyenik tarbiya berish; Darsning rivojlanuvchi maqsadi:O`quvchilarning bilimlarini zamonaviy pedagogik texnologiyalar orqali boyitish mustaqil fikrlashga undash mustaqil ishlashga o’rgatish va muloqot madaniyatini rivojlantirish . Dars turi; savol – javob amaliyt va suhbat asosida yangi bilimlarini o`rganish.Dars tipi: yangi bilimlar berish.Dars uslubi: Savol-javob mustaqil ish baxtli tasodif aqliy hujum. Kutilayotgan natija: o`quvchilar asoslarining olinishi va xossalari haqidagi ma`lumotga ega bo`ladilar: suvda eriydigan asoslarning indikatorlar rangining o`zgartirishni o`rganaladilar. Mavzuga taalluqli ma`lumotlarni qiziqish bilan qabul qiladilar. Dars jihozi: Asos namunalari indikatorlar ,tarqatma materiallar.Darsning borishi.Dars quyidagi bosqichlardalarda olib boriladi.I.Tashkiliy qism.II.O’tgan mavzuni so’rash.III.Yangi mavzu bayoni.IV.Yangi mavzuni mustahkamlash.V.Darsni yakunlash.Tashkiliy qism: Salomlashish; Sinf tozaligi va o`quvchilarning darsga tayyorligini tekshirish;davomatni aniqlash(3 min)II. O`tgan mavzuni so’rash. (12 min)Faollashtiruvchi mashq :Fe3O4 ning elementar % tarkibini hisoblang.Mr(Fe3O4)=56x3+16x4=232.232g_________100%168g__________X%X=168gX100%: 232g=72,4% Fe 27.6% O1. “Baxtli tasodif” usuli asosida “Asoslarning tarkibi tuzilishi, namlalanish va toifalanish” mavzusi o`quvchilar tomonidan nechog`lik o`rganilganligini aniqlash mumkin.Buning uchun qog`ozdan kartochkalar tayyorlanadi va har bir kartochkaga ikkitadan savol qo`yiladi. “Faqat bitta kartochkaga “ yutuq “5”baho deb yoziladi. Shu yutuqli kartochkaga kimga tushsa “Baxtli tasodif” sohibi hisoblanadi. Masalan “Baxtli tasodif savollari” Baxtli tasodif-1.1. Asoslar deb qanday moddalarga aytiladi? 2. Alyuminiy gidrogsidning formulasi qanday? 3. Baxtli tasodif II1. Asos tarkibidagi gidroksoguruhlar soni qanday aniqlaniladi. 2. O`quvchi kaliyning formulasi qanday?3. Baxtli tasodif III.1. Asoslarning toifalanishi qanday?2. Zn(OH)2 qanday asos turiga kiradi?3. Baxtli tasodif IV1. Yutuq “5” baho.2. Baxtli tasodif V1. Ishqorlar deb qanday gidroksidlarga aytiladi?2. Bi(OH)3 ning grafik tasvirini yozing3. O`tilgan mavzuni xulosalash: O`qituvchi va o`quvchilar bilan birgalikda savol-javoblar asosida o`tilgan mavzu yuzasidan xulosa chiqariladi.Aqliy hujum.1.Asoslar qanday moddalar?2.Asolarning umumiy formulasi qanday?3.Ba(OH)2 ning nomi qanday?4.Bi(OH)3 dagi kim bog`lar nechta?5.O`yuvchi natriyning formulasi qanday?6.Amfoter asoslar qanday xossaga ega?7.O`yuvchi ishqor nomi qanday asoslanadi?8.Suvda erimaydigan asosga misol ayting?III. Yangi mavzu bayoni (16min) Yangi mavzu quyidagi reja asosida o`zlashtiriladi. Reja1.Asoslarning olinishi.2Fizik xossalri3Kimyoviy xossalari 1Asoslar quyidagi usullar bilan olinadi.a)ishqoriy va ishqoriy yer metallarining suv bilan ta`sirlashuvidan :1- tajriba 2Na +2H 2 O=NaOH+H2Ob)Ishqoriy va ishqoriy yer metallari oksidlarining suv bilan ta`sirlashuvidan:CaO+H2O=Ca(OH)2v)suvda erimaydigan asoslar tuzlarning suvdagi eritmasining ishqor bilan ta`sirlashishi natijasida :BiCl3 +3KOH =Bi(OH)3 +3KCl Asoslarning toifalanishi.1)Suvda eruvchi asoslar ishqorlar deb ataladi.(NaOH,KOH)2)Suvda erimaydigan asoslarga qolgan barcha asoslar kiradi (Cu(OH)2, Fe(OH)3).3)Amfoter asoslar, Hm asos ham kislota xossalarini namoyon qiladi.(Zn(OH)2, Cr(OH)3, Al(OH)3)2.Fizik xossalari Asoslar turli ranglarga ega bo`lgan qattiq moddalardir: KOH,NaOH,Ca(OH)2 – oq rangli Ni(OH)2-yashil rangli, Fe(OH)3 – qo`ng`ir rangli moddalar ishqoriy va ishqoriy yer metallar(Be va Mg dan) boshqa gidroksidlari suvda eriydi.Qolgan asoslar suvda erimaydi yoki juda yomon eriydi.2-tajriba orqali eruvchanligi o`rganiladi.Natriy gidroksid (o’yuvchi natriy) NaOH.Oq tusli, suvda juda yaxshi eriydigan, hatto havodagi suv bug’larini ham tortib olib suyuqlanadigan (gigroskopik) qattiq modda.Natriy gidroksidning suvdagi kuchsiz eritmasi qo’l bilan ushlab ko’rilganda sovundek tuyuladi va terini o’yib yuboradi. Shuning uchun uni texnik maqsadlarda “kaustik soda” deb ham nomlanadi. O’yuvchi natriy bilan ishlaganda juda ehtiyot bo’lish kerak! Uni teri va kiyimlarga tegishidan saqlanish kerak.Kalsiy gidroksid (so’ndirilgan ohak) Ca(OH)2Oq g’ovak modda, kuchli asoslardan hisoblanadi, suvda kam eriydi. 1 I suvda 200C da 1,56 geriydi. Uning suvdagi bir jinsli eritmasi “ohakli suv” deb ataladi.(loyqalangan holda esa “ohak suti” deb ataladi)va ishqoriy muhitga ega bo’ladi. Sanoatda ohaktoshni kuydirib olinadigan kalsiy oksidiga suv tasir ettirib olinadi.3.Kimyoviy xossalaria) suvda eriydigan asoslar ko`k indekatorlar rangini o`zgartiradi. Masalan:3-tajriba fenolftaleinning suv spirtli eritmasi har qanday suvda eruvchi asos ta`sirida pushti rangga kiradi. Indikator nomi Neytral eritmadagi rangi Ishqoriy eritmadagi rangilakmus Binafsha Ko`kfenolftalein rangsiz pushtiMetilzarg`aldog`i To`q sariq sariqb)kislotalar bilan ta`sirlashib tuz va suv hosil qiladi.(neytrallanish reaksiyasi)4-tajriba Mg(OH)2 +HCl Mg(OH)Cl+H2O v)Kislotali oksidlar bilan ta`sirlashadi Ca(OH)2 +CO2 =CaCO3 +H2Og)Tuzlar bilan tasirlashadi va yangi asos hamda tuz hosil qiladiNiCl2 +2NaOH-Ni(OH)2 +2NaCld)qizdirilganda metal oksidi va suvga parchalanadi(KOH va NaOH dan tashqari)Cu(OH)2 — CuO+H2OIV.Yangi mavzuni mustahkamlash (10 min) Mavzuni mustahkamlash uchun “B.B.B” — bilaman,bilishni xoxlayman,bilib oldim usulidan foydalaniladi. Bu usul o`quvchilarni mustaqil fikrlashga undaydi. Buning uchun o`qituvchi doskani 3qismga bo`ladi.1-qismga “Bilaman”. 2-qismga “Bilishni xoxlayman”3-qismga “Bilib oldim” deb yozdi. Keyin o`quvchilarga murojaat qilib, kim asoslar haqida nima bilishini so`rab 1-qismga yozadi. O`quvchilar fikri tugagach ulardan yana nimalarni bilishini xoxlashlari so`rab 2-qismga yozadi. So`ngra o`qituvchi asoslar haqida ma`lumotlar , savollar yozilgan tarqatma materiallarni sinfga tarqatib chiqadi. O`quvchilar matnlar bilan tanishib chiqib fikrlaydilar, xulosalaydilar yangi ma`lumotlarni bir-birlari bilan o`rtoqlashadilar. O`qituvchi o`quvchilardan yana qanday ma`lumotlarga ega bo`lganlarini so`rab “Bilib oldim” ustuniga yozadi. Mavzudan chetlashmagan holda o`quvchilarni zeriktirmaslik uchun o`yin mashq bajariladi. 1.Asosli oksidlarning gidratlari qanday nomlanadi ?2.Fenolftalein ta`sirida asoslar qanday rangga kiradi?3.Asoslarning muhim xossasi nima?4.Ham asosli, ham kislotali xossaga ega bo`lgan asos qanday ataladi ?5.Asoslar qanday indikator ta`sirida ko`k rangga kiradi?6.Sanoatda asoslar qanday usul bilan olinadi?7.NaOH ning texnik nomi qanday?8.Asoslar kislotalar bilan qanday reaksiga kiradi?116-bet 3-savol –topshiriq.Quyidagilar orasidagi reaksiyalarni yozing. 1).kaliy gidroksid +nitrat kislota.2)kaliy gidroksid + nikel (II)-xlorid.3)vismut trigidroksid +sulfat kislota.4)kaliy gidroksid + silikat kislota.5) natriy gidroksid +magniy gidroksid. Darsni yakunlash(4 min)a)o`quvchilar baholanadi,rag`batlantiriladi.b)mavzu bo`yicha xulosa fikrlar bildiriladiv)uyga vazifa beriladi116-bet.4-savol topshiriq.2NaOH +H2SO4=Na2SO4 +2H2O80g---------------142g8g___________XX=14,2g Na2SO4Foydalanilgan adabiyotlar:1.I.R.Asqarov, N.X. To’xtaboyev, K.G’.G’opirov. 7-sinf uchun darslik.2.”Maktabda kimyo” metodik jurnali .2012-yil 5-son.3.”Qiziqarli kimyo “metodik kitobi.